Velkommen til min blogg. Her er det litt forskjellig, men mest hobby.

onsdag 8. desember 2010

Julekaker




Litt av julebaksten min. Disse sortene er gjengangere i julen her i huset. Dette er vel såkalte "inn og ut" kaker, men likevel, må man ha de.
KRUMKAKER
Har endelig funnet en oppskrift der jeg får tynne sprø kaker.
Oppskriften får du her:
2 egg
1 kopp sukker
1 kopp hvetemel
1 kopp potetmel
1 ts bakepulver
1 kopp smeltet smør
1 kopp lunket vann
Pisk eggedosis av egg og sukker.
Sikt i det tørre.
Rør i smeltet smør, og ha i vannet tilslutt.
Stekes lyse.



TØRRE VAFLER
Tørre vafler er enkle og raske og lage. Her er oppskriften:
2 egg
1 dl sukker
100 gr margarin
3 1/2 dl potetmel
1 ts kardemomme
1 ts bakepulver
Pisk egg og sukker til eggedosis, tilsett smeltet og avkjølt margarin, og potetmel blandet med kardemomme og bakepulver.
Vaflene kan stekes med en gang.
De skal være lyse brune.
Avkjøl dem på rist, og oppbevar dem i tett boks.

KAKEMENN

Kakemenn hører også jula til. Disse har ikke blitt malt enda, men det skal de bli. Maler dem med konditorfage. Denne oppskriften fikk jeg av en venninne da ungene var små. Den er veldig god, kakemennene blir saftige og gode. Her er oppskriften:
1/2 kg hvetemel
200 gr sukker
200 gr margarin
3 ts vaniljesukker
3 ts hjortesalt
2 dl melk
Alt det tørre smuldres sammen.
Væsken has i. Skal stå kaldt natten over.
Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca. 10 min.


TYSKE SKIVER

Disse småkakene har vært en av favorittene mine i alle år. Til og med deigen er god ;)
Oppskriften:
200 gr smør
125 gr melis
250 gr hvetemel
1/2 ts vaniljesukker
Rør smør og melis hvitt.
Tilsett det andre, rull ut deigen til to pølser som settes kjølig en halv time.
Skjær opp i skiver. Stekes lyse!
Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca 5-7 min.



SJAKKRUTER ( Silkekaker)


Sjakkruter kaller vi disse kakene, men noen kaller de silkekaker. Oppskrift:
200 gr smør
150 gr sukker
200 gr hvetemel
100 gr potetmel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ss kakao
Rør smør og sukker luftig og lett. Sikt melsortene, bakepulver og vaniljesukker og rør dette ned i smørkremen.
Del deigen i to og rør kakaoen i den ene delen. Del hver deig i to og trill ut 4 pølser, ca 2 cm i diameter. Legg pølsene sammen og trykk til en firkantet rull.
Legg pølsen kjølig et par timer.
Skjær rullen i ca 1/2 cm tykke skiver, og stekes lysebrune.
Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca 12 min.

1 kommentar:

  1. hei. jeg skal ha en presentasjon om tyske juletradisjoner og om mat, så jeg lurer på om disse "tyske skiver" er tyske og om det er vanlig å ha i tyskland i jula.

    SvarSlett